Poprvé na lyžích 5 – skok a sjezdový postoj

Co dělat, když s obloučky už dětem začíná být dlouhá chvíle a přesto je potřeba je ještě trénovat? Čím to proložit?

Jsou i další lyžařské kratochvíle!

Určitě jste od vaší ratolesti na sjezdovce zaslechli, že chce jet taky někdy rovně – tak, jako závodníci :o)).

Ano, umět sjezdový postoj patří k základním lyžařským dovednostem a nemůžeme jej proto vynechat ani my.

Navíc je to prima změna mezi výukou obloučků.

 

Sjezdový postoj jen nebudeme zkoušet v takové rychlosti a z tak prudkých svahů jako závodníci.

Umět jej se ale určitě vyplatí, například pro zvýšení rychlosti při dlouhých přejezdech po spojovacích cestách mezi sjezdovkami.

Než se budeme věnovat samotnému sjezdovému postoji, pojďme natrénovat

přejezd terénní nerovnosti

nebo, jak se říká, „muldy“.  Terénní vlnu nebo také „houpák“, jak s oblibou říkají děti, zkusíme přejet

(připomeňme si – lyže rovnoběžně vedle sebe na šířku ramen, lokty u těla, kolena dopředu).

Fígl, abychom při přejezdu takového „kopečku na trati“ na lyžích nevláli a nespadli, je v tom, že v nejvyšším místě terénní vlny „zapérujeme“ v kolenou, tedy se v kolenou snížíme.

Důležité je na terénní nerovnost

A poté se vrátit do základního nebo sjezdového postoje.

Můžete to zkoušet třeba na úzkých cestičkách, které jsou často vyježděné těsně vedle sjezdovek v nahrnutém sněhu nebo třeba v lyžařských dráhách (tzv. funslopes, které se dnes už nacházejí v mnoha velkých i zcela malých lyžařských střediscích). Někdy najdete i uměle vytvořené menší či větší muldy za sebou.

Chyťte rytmus a pamatujte – skrčit – narovnat – skrčit – narovnat – skrčit – narovnat… Zábava ne?

Z přejezdu muldy je už velmi snadné natrénovat i

skok.

U dětí bude mít úspěch! Jak na to?

Předně, nechoďte nikam na velké skokánky. Skok je potřeba nejprve natrénovat

Tohle rozhodně není „směrovka“ na akrobatický park – na to je potřeba mít opravdu profi průpravu!

Opět si najdeme menší muldu a

(ne příliš rychle, ale ani ne brzdivě). Poté je princip stejný jako při přejíždění terénní nerovnosti, tedy nahoře

ale místo narovnání (jako u přejezdu muldy)

Odraz lze

opřeme se o hůlky a zkusíme vyskočit. A vícekrát. A pak i bez opory hůlek.

Skok

když několikrát za sebou přejíždíme terénní vlnu, vždy nahoře mírně zvyšujeme rychlost přejezdu a postupně se tak dostaneme až k malému skoku.

kterými dopad odpružíme a vybalancujeme.

Brzdíme pluhem, zastavením do roviny nebo obloučkem.

Je to docela zábava. Můžeme trénovat přejezd přes stále větší nerovnosti, můžeme postupně zvyšovat rychlost. A třeba zkusit i

sjezdový postoj.

Jak na to? Stoupneme si

Vidíte, že tento postoj je opravdu důležitým a výchozím prvkem pro všechno dění s tělem na lyžích :o))

(ale nesedáme dozadu na patky, váha je stále vepředu nad špičkami vázání). V tomto podřepu trup nakloníme dopředu a

Spojíme je vepředu k sobě, aby rozrážely vzduch před obličejem. Hůlky směřují vodorovně podél těla.

V tomto postoji je možné absolvovat rovné přejezdy po spojovacích cestách a mírným zahraněním lze snadno i zatáčet.

Ovšem pozor, pořád je to o tom, že

děti stále učíme mít plnou kontrolu nad lyžemi a volit rychlost přiměřenou terénu a situaci.

Je velmi důležité být si vědom toho, co se děje na sjezdovce, přímo přede mnou na trati a kolem mě jako lyžaře vůbec. A být schopný kdykoliv rychle zabrzdit.

Proč? Protože nikdy nevíme, kdo nám může vjet do cesty nebo jaká nečekaná překážka se může na trati objevit.

Tak teď už jen trénovat a užívat si sněhu, sjezdovek a volných dní!

Od Lenka Mrázová

Pomáhám lidem bavit se poznáváním. Mojí doménou jsou jednoduché a fungující hry, tipy a návody, jak poznávat hravě historii, památky, umění a další obory lidské kultury. Poznávání bude bavit Vás i Vaše děti. Více o mně zde>>