Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-fb-share-like-button domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /data/web/virtuals/186841/virtual/www/domains/forvisitors.cz/wp-includes/functions.php on line 6121
Pět tipů, jak děti nenuceně motivovat při návštěvě památek - For Visitors

Pět tipů, jak děti nenuceně motivovat při návštěvě památek

Víkendy s rodiči. Doba školních výletů nebo třeba nádherné babí léto, kdy je škoda zůstávat doma.

Památky. Přírodní zajímavosti. Rozhledny. Horské štíty. Svačiny. Vrzající pohorky … a často i vrzající potomek…

“Proč tam musím???“ „ Kdy už tam budem???“ „Tady nic není!“

A vy víte, že je…

… jenže,

jak to vrzajícím potomkům nebo neposedným žákům a rozjíveným studentům ukázat, jak je zaujmout??? (ano a platí úměra, čím jsou starší, tím zpravidla více protestně vržou, ať jim mažeme marmeládu do svačin, jak chceme :o))

Pro začátek:

Nechtějme z nich udělat zapálené mladé historiky, milovníky hor a dlouhých cest…

… i my rodiče, učitelé, lektoři, tety a strejdové jsme jenom lidé a někdy v dobré víře chceme dětem předat příliš (vím, o čem mluvím … i děti a dospělí v mém okolí, vášeň je vášeň, tu kofolou na výletě za poznáním jen tak neuhasíš :o)).

Chceme, aby děti viděly hned, aby pochopily, aby využily příležitosti na maximum…

a tak naléháme, čteme z průvodců dlouhé texty, zatímco děti nemají čas, protože musí textovat s přáteli, poletovat kolem, nezapomínat dávat najevo pubertální vzdor nebo se jim prostě nechce zrovna být v klidu…

… ale co když jen chtějí vidět věci jinak?

která mohou vnímání památek u dětí i puberťáků pošoupnout tím správným směrem, aniž by si toho tak úplně všimli (toho, že jsou na hradě, v muzeu či turistické stezce přes půlku Vysočiny si už všimli, to už nezachráníme :o)).

Hledejme to, kde se téma dané památky nebo přírodní zajímavosti prolíná s tím, co je baví… i kdyby to měla být vtipná textovka kámošům nebo post na instagramu.

… a naslouchejte těm jejich bez kritiky :o). Pocity, i prosté líbí se – nelíbí, v sobě nesou emoce a emoce znamenají vztah, váš zájem o jejich názor, a člověka přirozeně angažují. Emoce také napomáhají zapamatování si a potomek si často velmi dobře vybaví, kde byl a jak to tam na něj působilo… pro začátek dobrý, ne?

Pocit z místa je často první moment k probuzení zájmu. Nenuťme dětem hned informace, nechejme je hledat odpověď na otázky, proč se jim tu líbí – nelíbí, co ten pocit asi způsobuje… Nechejme děti přemýšlet o památkách a místech po jejich vlastní ose… ono se to časem vrátí v dobrém a informace a plíživý hlad po nich začne přicházet sám později…anebo taky ne, ale i to je v pořádku… zkusili jste to!

položená jen tak mimochodem, je často zázrak vedoucí tu k delšímu, tu kratšímu rozhovoru.

… když se vám nenápadně daří tyhle tipy aplikovat v praxi, nesnažte se samou radostí konečně vytáhnout turistického průvodce a ten text přečíst nebo společně studovat tabule naučné stezky… mohli byste být odhaleni! Pěkně nenápadně sem tam utrousit něco zajímavého, jen tak mezi řečí, opatrně, bez velkých očekávání :o))

Tak co myslíte, zkusíme to?

P. S. Tyhle řádky vám píše profík, který v dětství byl ochoten chodit například na běžky jen pod příslibem zmrzlinového poháru na každé míjené horské chatě :o))… a pak že to nejde…

… že je příslib dobrého jídla povolený podpůrný prostředek jsem vám neřekla? ;o))

Od Lenka Mrázová

Pomáhám lidem bavit se poznáváním. Mojí doménou jsou jednoduché a fungující hry, tipy a návody, jak poznávat hravě historii, památky, umění a další obory lidské kultury. Poznávání bude bavit Vás i Vaše děti. Více o mně zde>>